Bryt dåliga matvanor med nyttiga matlådor

Träningsmat skapades då jag i mitt yrke som fysioterapeut märkte att behov fanns bland människor att få hjälp med kosten vid träning. De allra flesta har ganska bra koll på att det är bra att röra på sig för sin hälsa. Men när det handlar om ämnet kost så får vi ständigt intryck om vad som är bra respektive dålig mat. Det lämnar utrymme för många frågetecken och gör det svårt för många att navigera i denna djungel av information. Dessutom är det svårt att bryta dåliga matvanor med bra och nyttig mat. Att göra det på egen hand kräver hårt arbete och disciplin. En del som kan bidra till arbetet och bryter dåliga matvanor med nyttiga matlådor.

Olika kunskaper om vad nyttig mat är

Någon som är väldigt kunnig inom kost ser snabbt att matlådorna är anpassade efter en fysiskt aktiv livsstil. Någon som har ett hum om sin kost får förhoppningsvis lära sig mer om om sitt dagliga energibehov av de olika näringsämnena som till exempel protein. Den stora gruppen av våra kunder är den som inte besitter någon kunskap alls och inte har några planer på att förändra det – personen kan helt enkelt oss på Träningsmat ordna maten. Matlådorna ger dig nyttig mat som din kropp behöver.

Vad är nyttiga matlådor?

Jag kommer nämna ordet “nyttigt” flera gånger i detta blogginlägg. Självklart definierar vi nyttigt på olika sätt, men jag vill att du som läsare ska förstå vad jag syftar på innan vi går vidare. För mig betyder nyttigt att i huvudsak äta hälsosamt och att äta tillräckligt för att täcka sina näringsbehov. När jag säger “i huvudsak hälsosamt” så menar jag att det mesta kosten består av är “nyttigt”, att det består av livsmedel så som grönsaker, frukt, bär, hälsosamma kolhydrater som till exempel fullkorn eller fibrer, bra fetter som raps och nyttiga proteinkällor, exempelvis fet fisk. Sannolikheten är då hög att sitt energi – och näringsbehov av både de större näringsämnena (kolhydrater, fett och protein) samt de mindre näringsämnena (mineraler och vitaminer) uppfylls.

Undvik specifika dieter

Som jag nämnde innan så får vi ständiga intryck om hur vi bör och inte bör äta. Det kan handla om att vissa livsmedel påstås vara farliga eller så uppmanas vi att följa en diet. Man kan få uppfattningen om att det är fördelaktigt att utesluta vissa livsmedel eller att räkna kalorier. Det jag ser som det största problemet med den här typen av kosthållningar är att de kräver enorm viljestyrka och tålamod. Det kräver även mycket beslutsfattande eftersom man behöver tänka på vad man äter. Med Träningsmats koncept försvinner alla dessa faktorer. Det innebär att nyttigt utan att använda särskilt mycket tankekraft. Varför skulle det fungera kanske du undrar? Här är varför:

Nyttiga matlådor är det som fångar ditt öga när du öppnar kylen

Din kyl kommer att se annorlunda ut. När du öppnar den ser du färdiga nyttiga matlådor som är redo att ätas. Genom att placera lådorna i ögonhöjd så är de det första du ser. Det kommer att vara en praktisk förändring i ditt hem som hjälper dig att ta ett hälsosamt beslut. Det innebär dessutom att majoriteten av det du äter under en vecka kommer att vara nyttigt. Försök sedan att applicera detta tänk i resten av ditt hem, se ditt hem som din egen matbutik. Kan du placera om i skafferiet eller tänka annorlunda i ditt hem där mat äts, till exempel på soffbordet eller köksbordet? Det som finns lättast tillgängligt är det som du högst sannolikt kommer att äta mest av. Människan är inte så komplicerad på det sättet. Finns det en skål med godis på bordet är sannolikheten stor att det äts upp och detsamma gäller om skålen istället är fylld med nyttigheter som osaltade nötter, frukt eller morotsstavar – det äts troligen upp.

Du slipper planera och inhandla mat för veckan

Det frigör tid att få veckans mat hemlevererad. Beroende på hur du brukar göra, om du skriver en matsedel för veckan eller om du handlar mat för dagen, så kommer dessa moment att minimeras och du kommer att märka att du helt plötsligt har tid till att göra annat. För det andra så slipper du ta beslut om vad du ska äta. Det kan vara svårt att välja måltider som är anpassade till en hälsosam livsstil eller vid mycket träning om man inte besitter kunskapen. Information om olika näringsämnen som till exempel proteinbehov vid träning kan kännas förvirrande. Vi genomför arbetet med planering av matsedel slipper du detta moment. Samtidigt ser, smakar och får du förhoppningsvis en tydligare uppfattning om vad nyttig mat är när du öppnar och äter matlådan.

Storleken på portionen påverkar dig undermedvetet

Något som matlådan också kommer med är att den föreslår vad som är en “lagom” måltid anpassat till dig. Storlek på portioner är något som vi omedvetet blir påverkade av, vi registrerar utan att använda någon större tankekraft. För att förtydliga detta – har vi stora tallrikar tenderar vi att äta mer mat och vice versa2. Storleken på portionen signalerar hur mycket som är rimligt att äta. Det kan vara svårt att
portionera matlådor till lagom storlek för sig själv, det kan både bli för lite och för mycket. Hur vet man vad en komplett måltid ska innehålla när man inte besitter den kunskapen? Träningsmat:s portioner är formade efter energi – och näringsbehov vid en aktiv livsstil. Du får i dig tillräckligt och du kan enkelt äta upp hela matlådan.

Alla är vi olika och motiveras av olika saker. Vissa personer föredrar att ha en tydlig kosthållning att följa. Det negativa med att äta efter en strikt kost är att det kan upplevas som att det finns mat som inte bör ätas. Det kräver en enorm viljestyrka och tålamod att ständigt hålla fast vid det. Istället finns en enklare väg att gå, genom att helt enkelt möblera om i sitt kylskåp, på sitt matbord och i sitt skafferi med hälsosam mat som gör gott för dig.

Då ger du dig själv bra förutsättningar för att majoriteten av det du äter är nyttigt. Dessa praktiska förändringar möjliggör dig att ta rätt beslut och du kan med lugn och ro gå loss på det du har hemma.

BESTÄLL NYTTIGA MATLÅDOR IDAG